V zajetí démonů 3: Na Ďáblův příkaz [2021]

Jsem velmi rád, že jsem po covidové pauze mohl opět navštívit kino. Protože co si budeme povídat – na notebooku či televizi je film sice taky fajn, ale stejně se nic nevyrovná zážitku v kinosále. Jako úvodní horor jsem si zvolil třetí díl oblíbené série The Conjuring. Tentokrát s podtitulem The Devil Made Me Do It se vydáme do roku 1981. Jedná se vlastně o historickou událost, protože poprvé soud uznal jako příčinu vraždy posednutí démonem.
Víc bližšího o obsahu psát nechci, ale rád bych naopak přidal několik obecnějších poznatků. Po prvních dvou dílech série její tvůrce James Wan usedl pouze do křesla producenta. To na jednu stranu uškodilo, ale zase to bylo takové trochu osvěžení. Michael Chaves se do světa hororu představil poprvé před dvěma lety ve snímku La Llorana. Ačkoli je hodnocen spíše průměrně, já jsem s ním byl spokojený a i když to úplně na plný počet v hodnocení nebylo, nebyl to vůbec špatný film. Proto jsem byl celkem zvědavý, jak se Chaves popasuje s pokračováním již rozjeté série. Hned zpočátku musím říct, že tento druhý horor zmíněného režiséra mě nenadchl natolik, že bych na něj musel hned jít znovu do kina. Ano, přiznám se, že mi trochu chybělo vedení Wana. Jedná se prostě o další případ manželů Warrenových, ale oproti třeba V zajetí démonů 2 mi nějak chyběla ta správná atmosféra. Neříkám, že film je špatný, to vůbec ne. Dokonce i úvodní scénu vymítání i třeba v márnici považuji za velmi povedenou. Zamrzely mě občas čekané jump scary. Další výtku bych měl, že tvůrci rozhodně mohli lépe využít a rozvést příběh hlavní záporačky. Tady mi to místy přišlo takové uspěchané.
Od druhého dílu série uplynulo pět let. A zatímco první dva filmy jsou víceméně dokonalé ve všech směrech, ve třetím pokračování tomu tak již moc není. Opět opakuji, že to není zlý film. Sledování jsem si užil a vždycky jsem rád, když někdo vytáhne (možná ne tolik veřejnosti známý) další děsivý případ slavné manželské dvojice. Někdo by mohl říct, že hororů na téma démoni a jejich následné vymítání je mnoho a jsou si dost podobné. S tím souhlasím jen tak napůl. Základem je prostě nějaký zajímavý námět a příběh, který diváky od začátku chytí a nepustí.
Třetí snímek série má ale také dobré efekty a triky a celkově hezky rozvíjí svět Conjuringu. Prostředí a lokace jsou dobře vybrány. Vera Farmiga a Patrick Willson táhnou celý film. Velmi mě ale zaujal začátek závěrečných titulků, kde byly v porovnání zobrazeny autentické fotky a opravdový záznam z vymítání Davida Glatzela. Je škoda, že už ani jeden z manželů Warrenových nežije. Zvláště Lorraine byla prý velkou fanynkou a odbornou konzultantkou celé série. Mohla pak tvůrcům přímo radit, jak to skutečně bylo.
Sečteno a podtrženo – V zajetí démonů 3 dobře doplňuje rozjetou sérii, ale podle mého by mohl mít více propracovanější příběh a zejména atmosféru. I když mi jedno zhlédnutí určitě stačilo, stejně ho celkově nakonec hodnotím nadprůměrně 4/5. Duchařiny patří k mým velmi oblíbených hororovým žánrům a tak neodolám jakémukoli novému snímku. Jestli se do budoucna chystá další případ manželů Warrenových, který bude opět rozšířením The Conjuring univerza, určitě se na něj taky kouknu, ale zároveň bych si přál u něj jako režiséra vidět opět Jamese Wana. Dobrý snímek.